ميوه هاي بنفش بخوريد

۹۳ بازديد

چرا بنفش؟ميوه و سبزيجات آبي يا بنفش، سرشار از آنتي اكسيدان‌هاي قوي هستند. آنتي اكسيدان ها، موادي هستند كه به مبارزه بدنتان در برابر آسيب كمك مي‌كنند، مولكول‌هاي ناپايداري كه راديكال‌هاي آزاد ناميده مي‌شوند. اين مولكول‌ها در طول هضم غذا، ورزش، استرس و قرارگيري در معرض آلودگي محيطي يا مواد شيميايي تشكيل مي‌شوند. آن‌ها بايد به سرعت خنثي شوند زيرا مي‌توانند به سلول ها، آسيب رسانده و منجر به بيماري و پيري زودرس شوند. آنتي اكسيدان‌هاي غذايي به خنثي كردن اين مولكول ها، و به سالم نگه داشتن بدنتان كمك مي‌كنند.
_چغندررنگ زياد چغندر، مسئول فوايد شگفت انگيزش در سلامتي انسان است. چغندرها، سرشار از ويتامين‌هاي آ، ث، ب ۶ هستند. همچنين منبع عالي فولات، فيبر، زكسانتين، لوتئين و انواع مواد مغذي تقويت كننده سلامتي هستند. يكي از مواد مغذي موجود در چغندر، به نام بتائين، باعث كاهش خطر ابتلا به بيماري‌هاي مزمن مي‌شود. چغندر مي‌تواند به كنترل فشار خون و تاخير در زوال عقل كمك كند. آن‌ها براي كمك به افزايش سرعت ريكاوري بعد از ورزش مفيدند.اگر نمي‌دانيد كه چگونه بايد چغندر را بخوريد، آن‌ها را خرد كرده، كمي روغن زيتون اضافه كرده، و آن‌ها را بپزيد. اين كار باعث مي‌شود تا قند موجود در چغندر به صورت كارامل درآمده و مزه آن عالي شود. 
_بلوبرياين ميوه‌هاي كوچك بنفش ن سرشار از چند ويتامين و ماده معدني مانند آهن، كلسيم، روي و ويتامين‌هاي كا و ث هستند. بلوبري از نظر فوايدي كه براي كاهش خطر ابتلا به ديابت، بيماري‌هاي قلبي، بيماري آلزايمر و چاقي بيش از حد دارد، مورد مطالعه و بررسي قرار گرفته است.حتي يك بررسي نشان داد كه بلوبري قادر به كاهش رشد سلول‌هاي سرطاني تا ۵۰% است.
_كلم پيچ بنفش سبزيجات تيره چليپايي، سرشار از آنتوسيانين ها، فلاوونوئيدها، كاروتنوئيد‌ها و آنتي اكسيدان‌هاي ديگر است. اين سبزيجات همانند كلم پيچ، باعث كاهش خطر ابتلا به سرطان و بيماري قلبي به دليل فعاليت ضد التهابي و تاثيرگذاري بر هورمون‌هاي خاص مي‌شوند. كلم پيچ بنفش به طور ويژه، داراي فيبر و ويتامين كا بالا است.مزه كلم پيچ بنفش به عنوان يك سالاد ساده، با كمي آبليمو، روغن زيتون، نمك و فلفل، خوشمزه است، فقط اجازه دهيد تا قبل از مصرف، ۲۰-۳۰ دقيقه در آب خيسانده شود. افزودن كلم پيچ به غذا، راه عالي براي افزودن فيبر زياد و مواد مغذي به سوپ است
_شاتوتاين ميوه سرشار از آنتي اكسيدان‌هاي مشابه موارد يافت شده در ميوه و سبزيجات بنفش ديگر هستند. اما ويتامين ث، فيبر، لوتئين، زكسانتين، پتاسيم و منيزيم زيادي هم دارند. آن‌ها به عنوان يكي از ميوه‌هايي رتبه بندي شده اند كه بيشترين كمك را به خنثي سازي راديكال‌هاي آزاد بر مبناي ظرفيت آنتي اكسيداني شان مي‌كنند. آن‌ها به آهسته كردن رشد سرطان ريه، سينه، روده بزرگ و پروستات كمك مي‌كنند.
_گل كلم بنفشاين گل كلم همانند گل كلم سفيد، كم كالري و با فيبر بالا مي‌باشد. همچنين مقدار قابل توجه از ويتامين‌هايي مانند ث، كا، ب ۶ و فولات دارد.
_بادمجانمنبع غني ويتامين‌هاي كا، ث، ب ۶ و چند ماده معدني ضروري براي سلامتي است و همانند اكثر سبزيجات، فيبر زيادي دارد. علاوه براين، آنتوسيانين‌هاي موجود در بادمجان باعث كاهش خطر سرطان، بهبود خطر عوامل قلبي-عروقي و جلوگيري از پيري مغز مي‌شود.
ليست ارائه شده در اينجا، از ميوه‌ها و سبزيجات گران قيمت نيست. انجير، آلو، انگور و زيتون، از غذا‌هاي ديگري هستند كه همين فوايد را دارند و مي‌توانيد امتحان كنيد. همچنين، بسياري از سبزيجات مرسوم مانند مارچوبه، سيب زميني، پياز و غلات هم به رنگ بنفش يافت مي‌شوند. حتي نوعي برنج بنفش با خواص مشابه با اين موارد براي سلامتي، وجود دارد. 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.